Push vs Pull - strategii de marketing
- bogdanb
- Jun 25, 2024
- 3 min read

În schimb, marele internet a amplificat foarte tare atracția sau pull-ul. Când ai nevoie de ceva, îi spui lui Google sau eMag sau Uber sau Spotify și ți-l aduce. Raportul dintre stocul de inventar și cerere s-a schimbat dramatic în ultimii ani. Nu mai ai nevoie să produci stocuri gigantice și mai apoi să speri că le vinzi în cel mai scurt timp, împingându-le oamenilor pe gât ca la gâștele pentru foie gras, publicitate de doi lei doar doar or cumpăra. Pe net ai oportunitatea de a atrage exact oamenii de care businessul tău are nevoie, care la rândul lor să atragă alți oameni care la rândul lor atrag alți oameni - înțelegi tu ideea - care să aibă nevoie de produsul sau serviciul tău.
Când căutăm să aducem pe piață ceva nou, instinctul nostru este să începem să împingem pe gât oamenilor lucrurile noastre. Dar prin schimbarea paradigmei de la push la pull pentru a-i atrage pe acei oameni care te interesează nu poate fi egalată nicicum de promovarea în masă. Push creează cumpărători frenetici și impredictibili, în schimb pull creează adepți care vor fi dispuși să cumpere ceea ce le oferi pentru că au încredere în tine.
Gândește-te că push este ca băiatul ăla mai brunetel în haină de piele, cu pantaloni largi de stofă și părul lins și dat pe spate care vrea să îți împingă pe gât un parfum “original”, care merge după tine și taie din preț la fiecare pas pe care îl faci. Care te pune să îl desfaci și să îl miroși și care aproape că te obligă să îl cumperi pentru că l-ai desigilat. Cât de mult îți place lucrul ăsta? Cred că ne-am săturat cu toții de genul ăsta de abordare. Nu face decât să irite mai tare ca șamponul Head & Shoulders atunci când îți intră în ochi. Faza mai nasoală este că mulți au intrat și pe internet cu genul ăsta de abordare. Poate de aia s-a făcut așa de mare gălăgie. Pare că ai intrat la marele bazar din Istanbul și că toată lumea îți oferă, fără nici măcar să te uiți la ei, o grămadă de cacaturi de care sigur nu ai nevoie. Bine, poate dacă prețul este suficient de mic, s-ar putea să îi găsești o întrebuințare. Vorbim noi în alt articol de marea problemă pe care a creat-o reducerea constantă de preț.
Acum gândește-te la pull ca la gelateria din colț la care tot timpul este coadă mare, care te ademenește și te ispitește de fiecare dată când treci pe lângă ea. Nu te împinge să te pui la coadă, ci te atrage cu produsele și serviciile pe care le oferă și, bineînțeles, cu faptul că sunt atâția oameni la coadă. Soluția asta este mult mai elegantă. Pe termen lung, dacă te gândești cumva să fii pe aici mai mult timp, e varianta care îți va ține coada lungă pentru mult timp de aici încolo. Bine, strategia asta este ca un fel de kriptonită pentru “omul de afaceri român”. El vrea acum, vrea să se miște repede, vrea ieftin și bun, vrea pe toată lumea. Vrea să te “facă” cu asta și după aia mai vede el. Se mută la următoarea victimă și, când s-a prins toată lumea, trece la următorul produs pe care ți-l bagă pe gât. La următorul “business”.
Tu ce tip de marketing faci?
Hai cu plăcere!
Comentarios